på äventyr

Första veckan

Kategori: Allmänt

Ojojoj hörni. Det har nu gått en vecka sen jag kom fram till Kapstaden. Det har varit en väldigt händelserik vecka. Jag har lagt mig i sängen innan 22 varje dag då mitt huvud varit så fullt med intryck att jag verkligen behövt återhämtningen. 
 
Jag och Sandra bor i en stor tvåa i ett område som heter Observatory. Det ligger nära universitetet vilket har lett till att det bor många studenter i området. Det är ett mysigt områden med en del restauranger och pubar. 
 
Innan jag kom till Kapstaden blev jag varnad för säkerheten i staden och uppmaningarna att vara försiktig har varit många. Jag tog allt med en nypa salt och tänkte att så farligt är det säkert inte. Väl här har jag insett att det faktiskt krävs väldigt mycket mer säkerhetstänk än jag trodde. Vi har blivit rådda att inte vara ute själva, och framför allt inte efter att det blivit mörkt. Man ska undvika att ha mobilen synlig när man är ute och går då rånrisken är stor. Senast förra veckan var det en tjej som blev rånad på sin mo precis utanför vårt hus. Vi har även blivit tillsagda att inte gå på hikes själva utan i grupper om minst fyra personer för att minska rånrisken. Den vanliga lokaltrafiken anses heller inte säker utan vi får gott ta Uber till jobbet varje dag. Som ni ser finns det mycket att tänka på. Det här tillsammans med alla intryckfrån praktikplatsen har gjort att min hjärna gått på högvarv och inte orkat med mycket annat än just praktik och äta.
 
MEN än så länge trivs jag jättebra! Människorna här nere är glda och hjälpsamma på ett helt annat sätt än de är hemma. Det är fantastiskt och jag känner verkligen hur jag växer varje dag. 
 
Bilderna ni ser är från en hike vi gjorde i Söndags. Den tog 8 timmar och vädret var allt annat än fantastiskt den största delen av tiden. Efter knappt två timmar valde hälften av gruppen att vändå då de tyckte att blåsten gjorde hiken farlig. Vi som valde att fortsätta blev dock belönade. Det var inte alls lika brant där uppe och det kändes säkert. En väldigt häftig upplevelse, hoppas på att göra den igen utan molnet.
 
 
 

 

KOMMENTARER:

  • Cattis säger:
    2019-02-13 | 20:40:50

Kommentera inlägget här: